athemes-starter-sites
domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init
action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/radio/public_html/wp-includes/functions.php on line 6114buddypress
domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init
action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/radio/public_html/wp-includes/functions.php on line 6114Istoria taxei auto, pe scurt<\/span><\/strong><\/p>\n \n 2007<\/strong><\/p>\n – ianuarie : Intr\u0103 \u00een vigoare taxa de prim\u0103 \u00eenmatriculare.<\/p>\n – martie: CE deschide procedura de infringement, motiv\u00e2nd c\u0103 taxa este discriminatorie pentru anumite tipuri de ma\u015fini.<\/p>\n – mai \u2013 decembrie: Statul rom\u00e2n trimite mai multe propuneri de modificare a taxei, CE nu le accept\u0103.<\/p>\n – decembrie: CE a declan\u015fat a doua etap\u0103 a procedurii de \u201cinfringement\u201d, faz\u0103 premerg\u0103toare ac\u0163ion\u0103rii Rom\u00e2niei la Curtea European\u0103 de Justi\u0163ie.<\/p>\n \n 2008<\/strong><\/p>\n – aprilie: Guvernul aprob\u0103 o nou\u0103 variant\u0103 a taxei la care cuantumul cre\u015ftea pentru ma\u015finile noi \u015fi sc\u0103dea pentru cele SH.<\/p>\n – var\u0103 \u2013 toamn\u0103: Numeroase voci din pia\u0163a ma\u015finilor noi atrag aten\u0163ia c\u0103, dac\u0103 taxa nu e modificat\u0103, industria va avea mult de suferit.<\/p>\n – noiembrie: Pre\u015fedintele B\u0103sescu propune, \u00een cursul unei vizite la Dacia, ca ma\u015finile noi s\u0103 fie scutite de taxa auto. \u00cen aceea\u015fi lun\u0103, Guvernul a aprobat exceptarea (p\u00e2n\u0103 la final de 2009) de la plata taxei a ma\u015finilor noi Euro 4 cu motor de sub 2000 cmc.<\/p>\n – decembrie: Guvernul decide triplarea taxei de poluare auto la achizi\u0163ionarea vehiculelor second-hand de import. \u00cen \u0163ar\u0103 se organizeaz\u0103 numeroase proteste, confuzia domne\u015fte la ghi\u015feele ANAF.<\/p>\n – decembrie: Noul ministru al Mediului spune c\u0103 vrea \u00eentoarcerea la taxa auto care era \u00een vigoare \u00een vara lui 2008.<\/p>\n <\/p>\n 2009<\/strong><\/p>\n – februarie: Intr\u0103 \u00een vigoare o nou\u0103 variant\u0103 a taxei la care scade cu circa o treime cuantumul pentru ma\u015finile second-hand.<\/p>\n – martie: Ministrul Mediului spunea c\u0103, \u00een toamna lui 2009, taxa va fi \u00eenlocuit\u0103 cu un impozit anual care s\u0103 \u0163in\u0103 cont de emisiile de CO2<\/p>\n – iunie: CE solicit\u0103 Rom\u00e2niei s\u0103 modifice taxa fiindc\u0103 este discriminare s\u0103 exceptezi anumite ma\u015fini de la plat\u0103, dar s\u0103 cre\u015fti taxa pentru alte tipuri de vehicule.<\/p>\n 2010<\/strong><\/p>\n – februarie: \u015ei pentru ma\u015finile noi Euro 4 cu motoare de 2000 cmc se pl\u0103te\u015fte taxa, exceptarea ia sf\u00e2r\u015fit dup\u0103 ce Comisia a respins cererea Rom\u00e2niei care voia prelungirea scutirii p\u00e2n\u0103 la jumatatea anului.<\/p>\n – septembrie: Ministrul Mediului anun\u0163a c\u0103 va cere cre\u015fterea taxei auto pentru ma\u015finile second-hand.<\/p>\n – noiembrie: \u015ei pentru ma\u015finile Euro 5 se va pl\u0103ti taxa dup\u0103 1 ianuarie 2011, cre\u015fte taxa la second-hand.<\/p>\n – decembrie: Guvernul aprob\u0103 o nou\u0103 cre\u015ftere a taxei pentru ma\u015finile vechi<\/p>\n 2011<\/strong><\/p>\n – aprilie: Curtea de Justi\u0163ie a UE decide c\u0103 taxa auto este discriminatorie, iar Guvernul este obligat s\u0103 o modifice.<\/p>\n – mai: Autorit\u0103\u0163ile spun c\u0103 vor modifica taxa, dar vin \u015fi cu o noutate nea\u015fteptat\u0103: \u015fi ma\u015finile \u00eenscrise \u00een \u0163ar\u0103 \u00eenainte de 2007 vor pl\u0103ti taxa, la rev\u00e2nzare.<\/p>\n – august: Guvernul a aprobat proiectul de Lege privind modificarea taxei auto.<\/p>\n \n 2012<\/strong><\/p>\n – 10 ianuarie: Noua lege privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule a fost publicat\u0103 \u00een Monitorul Oficial.<\/p>\n – 30 ianuarie: Guvernul suspend\u0103 p\u00e2n\u0103 la finalul anului 2012 prevederea prin care \u015fi ma\u015finile \u00eenscrise \u00een \u0163ar\u0103 \u00eenainte de 2007 vor pl\u0103ti taxa, la rev\u00e2nzare.<\/p>\n – 8 mai: Rovana Plumb \u00eel \u00eenlocuie\u015fte pe Laszlo Borbely \u00een func\u0163ia de ministru al Mediului.<\/p>\n – 7 august: Noi declara\u0163ii despre schimbarea taxei pun pia\u0163a pe jar.<\/p>\n Taxa auto este discriminatorie<\/span><\/strong><\/h3>\n Prima variant\u0103 a taxei auto a intrat \u00een vigoare la 1 ianuarie 2007, dar \u015fi-a atras imediat dezaprobarea Comisiei Europene, care a declan\u015fat \u00een martie 2007 procedurile legale \u00eempotriva Rom\u00e2niei din cauza acestei taxe. Comisia a cerut expres modificarea sistemului de taxare a autovehiculelor, argument\u00e2nd c\u0103 reglement\u0103rile actuale sunt discriminatorii \u00een cazul autoturismelor second-hand importate din alte state ale blocului comunitar.<\/p>\n \u00cen decembrie 2007, nemul\u0163umit\u0103 de presta\u0163ia autorit\u0103\u0163ilor, CE a declan\u015fat a doua etap\u0103 a procedurii de \u201cinfringement\u201d, faz\u0103 premerg\u0103toare ac\u0163ion\u0103rii Rom\u00e2niei la Curtea European\u0103 de Justi\u0163ie. A doua etap\u0103 a procedurii de sanc\u0163ionare consta \u00een transmiterea unui aviz motivat, care con\u0163inea recomand\u0103ri ale modului \u00een care trebuia modificat\u0103 taxa.<\/p>\n Dac\u0103 nici \u00een urma scrisorii de argumenta\u0163ie, Rom\u00e2nia nu s-ar fi conformat rigorilor europene \u00een materie, Comisia ar fi urmat s\u0103 \u00eenainteze cazul Cur\u0163ii Europene de Justi\u0163ie. Guvernul a discutat, \u00een prim\u0103 lectur\u0103, pe 31 martie 2008, noua variant\u0103 a taxei auto care includea \u00een formula de calcul emisiile poluante \u015fi a aprobat-o \u00een 21 aprilie 2008. (Ordonanta 50\/2008) Acea nou\u0103 versiune a taxei auto a intrat \u00een vigoare la 1 iulie sub numele de tax\u0103 de poluare pentru autovehicule.<\/p>\n \n Noi modific\u0103ri ale taxei<\/span><\/strong><\/p>\n \u00cen acea nou\u0103 variant\u0103 a taxei, cuantumul cre\u015ftea pentru ma\u015finile noi \u015fi sc\u0103dea pentru ma\u015fini SH mai vechi, astfel c\u0103 APIA spunea \u00een vara lui 2008 c\u0103 \u015fi noua versiune a taxei e responsabil\u0103 pentru sc\u0103derea v\u00e2nz\u0103rilor de ma\u015fini noi. APIA spunea atunci c\u0103 e o politic\u0103 absolut catastrofal\u0103 s\u0103 reduci taxa pentru ma\u015finile foarte vechi \u015fi ad\u0103uga c\u0103 o astfel de strategie \u201csaboteaz\u0103\u201d programul Rabla.<\/p>\n \u00cen ultima lun\u0103 din 2008, Guvernul a mai luat \u00eenc\u0103 o dat\u0103 seama de declara\u0163iile alarmiste din pia\u0163a masinilor noi \u015fi a decis triplarea taxei de poluare auto la achizi\u0163ionarea vehiculelor second-hand de import, \u00eencep\u00e2nd din 15 decembrie 2008. \u015eoferii au protestat la final de 2008 \u00een Bucure\u015fti \u015fi alte ora\u015fe din cauza tripl\u0103rii taxei pentru ma\u015finile second-hand care nu mai puteau fi \u00eenscrise cu taxe mai mici de 500 euro, \u00een timp ce \u00eenainte erau \u015fi valori de sub 200 euro.<\/p>\n Guvern nou, schimb\u0103ri noi. Triplarea devine dublare<\/span><\/strong><\/p>\n La nici zece zile dup\u0103 intrarea \u00een vigoare a noii variante a taxei, noul ministru al mediului, Nicolae Nemirschi, a declarat chiar dup\u0103 \u00eenvestirea Guvernului, c\u0103 dore\u015fte s\u0103 se suspende ordonan\u0163a de urgen\u0163\u0103 privind triplarea taxei auto emis\u0103 de Guvern \u00een decembrie \u015fi s\u0103 r\u0103m\u00e2n\u0103 \u00een vigoare doar cea din var\u0103.<\/p>\n Astfel, la 20 februarie 2009, a intrat \u00een vigoare noua tax\u0103 de poluare auto, redus\u0103 fa\u0163\u0103 de valoarea triplat\u0103 la sf\u00e2r\u015fitul anului trecut \u015fi dubl\u0103 comparativ cu suma stabilit\u0103 la momentul introducerii, \u00een luna iulie 2008. Cele mai mici taxe ajungeau s\u0103 fie de circa 200 de euro pentru ma\u015finile second-hand mai noi, iar cele mai mari erau de 15.000 de euro, la ma\u015fini foarte vechi cu motoare extrem de mari.<\/p>\n Ordonan\u0163a mai preciza c\u0103 posesorii de ma\u015fini second-hand de import care au cump\u0103rat sau lansat o comand\u0103 ferm\u0103 pentru un autovehicul \u00eenainte de 15 decembrie 2008, dar nu l-au \u00eenmatriculat, aveau la dispozi\u0163ie 20 de zile calendaristice pentru a depune actele necesare achit\u0103rii taxei auto la valoarea veche, \u00eenainte de triplarea din decembrie.<\/p>\n \n Comisia European\u0103 cere Rom\u00e2niei s\u0103 modifice din nou legisla\u0163ia<\/span><\/strong><\/p>\n \u00cen data de 25 iunie 2009, Comisia European\u0103 cerea Rom\u00e2niei, printr-o scrisoare de somare, s\u0103 modifice (din nou) legisla\u0163ia privind aplicarea taxei de poluare. Comisia considera legisla\u0163ia \u2013 care suspend\u0103 taxa pentru anumite vehicule, \u00eens\u0103 \u00eei cre\u015ftea valoarea pentru ma\u015fini provenite din state membre \u2013 discriminatorie \u015fi menit\u0103 s\u0103 protejeze industria auto na\u0163ional\u0103. APIA considera ciudat\u0103 cerin\u0163a, din moment ce procedura de infringement deschis\u0103 Rom\u00e2niei \u00een 2007 fusese \u00eenchis\u0103 \u00een 2009.<\/p>\n CE era nemul\u0163umit\u0103 de scutirea de la plata taxei a ma\u015finilor noi Euro 4 cu motor de sub 2.000 cmc. Mai mult dec\u00e2t at\u00e2t, Guvernul a cerut Comisiei Europene s\u0103 accepte prelungirea perioadei de exceptare de la plata taxei auto pentru ma\u015finile noi cu \u015fase luni, p\u00e2n\u0103 la sf\u00e2r\u015fitul lunii iunie 2010, dar solicitarea a fost respins\u0103, iar excep\u0163ia a fost ridicat\u0103 la \u00eenceput de 2010. \u00cen urma unei coresponden\u0163e \u00eentre Bucure\u015fti \u015fi Bruxelles, reprezentan\u0163ii CE au acceptat ca perioada \u00een care acest tip de ma\u015fini s\u0103 poat\u0103 fi \u00eenscrise, f\u0103r\u0103 a se pl\u0103ti taxa auto, s\u0103 se prelungeasc\u0103 pentru \u00eenc\u0103 45 de zile (15 februarie 2010), \u00eens\u0103 doar pentru proprietarii care le-au cump\u0103rat p\u00e2n\u0103 \u00een ultima zi a anului trecut \u015fi nu au apucat s\u0103 le \u00eenscrie.<\/p>\n \n Curtea de Justi\u0163ie a UE ne oblig\u0103 la noi modific\u0103ri<\/span><\/strong><\/p>\n O hot\u0103r\u00e2re a Cur\u0163ii de Justi\u0163ie a Uniunii Europene, publicat\u0103 \u00een 7 aprilie 2011, ar\u0103ta c\u0103, de\u015fi algoritmul de calcul este corect, taxa auto de prim\u0103 \u00eenmatriculare este \u00een multe cazuri prea mare \u015fi astfel descurajeaz\u0103 importul \u00een Rom\u00e2nia a unor vehicule aduse din alte state ale UE.<\/p>\n CJUE conchidea c\u0103 \u2013 dat fiind c\u0103 taxa auto poate fi \u015fi de 30% din valoarea ma\u015finii, e descurajat\u0103 \u00eenmatricularea de ma\u015fini second-hand \u00een \u0163ar\u0103, ar\u0103ta hot\u0103r\u00e2rea remis\u0103 de CJUE la cererea instan\u0163ei din Sibiu, care s-a sesizat de la cazul unui rom\u00e2n nemul\u0163umit de valoarea mare a taxei pe care a fost obligat s\u0103 o pl\u0103teasc\u0103.<\/p>\n Autorit\u0103\u0163ile rom\u00e2ne spuneau la \u00eenceput c\u0103 nu e nevoie ca taxa s\u0103 fie modificat\u0103, fiindc\u0103 hot\u0103r\u00e2rea CJUE se referea la o variant\u0103 a taxei care nu mai este \u00een vigoare, \u00eens\u0103, p\u00e2n\u0103 la urm\u0103, autorit\u0103\u0163ile au admis c\u0103 taxa trebuie modificat\u0103.<\/p>\n \n Schimb\u0103ri aprobate din nou<\/span><\/strong><\/p>\n \u00cen \u015fedin\u0163a de Guvern din 31 august s-a aprobat proiectul de Lege privind modificarea taxei auto. Se prevedea o reducere a taxei de poluare cu p\u00e2n\u0103 la 25%, d\u00e2nd posibilitatea ca, \u00een cazul \u00een care taxa de poluare pl\u0103tit\u0103 de la 1 iulie 2008 este mai mare dec\u00e2t cea rezultat\u0103 din aplicarea acestei legi, contribuabilii s\u0103 poat\u0103 solicita restituirea sumelor reprezent\u00e2nd diferen\u0163a de tax\u0103 pl\u0103tit\u0103.<\/p>\n S-a stabilit c\u0103 taxa de poluare va fi pl\u0103tit\u0103, o singur\u0103 dat\u0103, at\u00e2t pentru autovehiculele noi sau second-hand care sunt \u00eenmatriculate pentru prima dat\u0103 \u00een Rom\u00e2nia, indiferent dac\u0103 autovehiculul este produs \u00een \u0163ar\u0103 sau str\u0103in\u0103tate, c\u00e2t \u015fi pentru autovehiculele \u00eenmatriculate \u00eenainte de anul 2007 pentru care nu a fost pl\u0103tit\u0103 o astfel de tax\u0103.<\/p>\n Pe 10 ianuarie 2012, noua lege privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule a fost publicat\u0103 \u00een Monitorul Oficial al Rom\u00e2niei \u015fi intra \u00een vigoare la trei zile de la publicare.<\/p>\n Noua form\u0103 a taxei pe poluare auto trecuse de Senat pe 31 octombrie 2011, iar pe 15 decembrie 2011, \u015fi de Camera Deputa\u0163ilor, Camera decizional\u0103 \u00een acest caz. Pe 5 ianuarie 2012 legea fusese promulgat\u0103 de pre\u015fedin\u0163ie.<\/p>\n Guvernul a aprobat pe 11 ianuarie 2012 normele metodologice de aplicare a legii privind taxa, iar din 16 ianuarie se puteau duce la ANAF cei care au avut de primit bani pe motiv c\u0103 taxa pl\u0103tit\u0103 de ei dup\u0103 1 iulie 2008 este mai mare dec\u00e2t cea rezultat\u0103 dup\u0103 noua lege.<\/p>\n Pe 30 ianuarie 2012, Guvernul anun\u0163a suspendarea acestei prevederi, iar, \u00een consecin\u0163\u0103, cei care au ma\u015fini \u00eenmatriculate \u00eenainte de 1 ianuarie 2007 le pot vinde p\u00e2n\u0103 la sf\u00e2r\u015fitul anului 2012 f\u0103r\u0103 ca cei care cump\u0103r\u0103 autovehiculele respective s\u0103 pl\u0103teasc\u0103 taxa pe poluare auto.<\/p>\n \n Ce se \u00eent\u00e2mpl\u0103 \u00een acest moment?<\/span><\/strong><\/p>\n Noul ministru al Mediului, Rovana Plumb, a anun\u0163at c\u0103 taxa se va schimba, iar \u00een acest scop a fost creat un grup de lucru. \u201cDeocamdat\u0103, doar analiz\u0103m, dar mesajul dat colegilor din grupul tehnic este c\u0103 trebuie s\u0103 se \u0163in\u0103 cont c\u0103, \u00een Rom\u00e2nia, sunt \u015fase milioane de oameni care sunt \u00een pragul s\u0103r\u0103ciei \u015fi trebuie s\u0103 venim \u00een sprijinul lor\u201d, spunea \u00een iunie noul ministru.<\/p>\n Pe 7 august au venit noi declara\u0163ii vagi. Ministrul spunea c\u0103 taxa auto de prim\u0103 inmatriculare se va schimba anul acesta \u015fi va \u0163ine cont de normele \u015fi principiile europene, dar \u015fi de \u201cbuzunarele rom\u00e2nilor\u201d. Ea a ad\u0103ugat c\u0103 grupul de lucru va prezenta \u00een septembrie o pozi\u0163ie.<\/p>\n \u00cen plus, ea a spus c\u0103 taxa nu s-ar fi colectat anul acesta, \u00eens\u0103 premierul Ponta a intervenit \u015fi i-a cerut ministrului Mediului, Rovana Plumb, s\u0103 prezinte \u00een viitoarea \u015fedin\u0163\u0103 de guvern o informare privind taxa auto, deoarece la nivelul ministerului exist\u0103 \u201cun tip de confuzie\u201d cu privire la situa\u0163ia taxei.<\/p>\n \n Sursa: Hotnews.ro si Legestart.ro<\/strong><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":" Istoria taxei auto, pe scurt 2007 – ianuarie : Intr\u0103 \u00een vigoare taxa de prim\u0103 \u00eenmatriculare. – martie: CE deschide procedura de infringement, motiv\u00e2nd c\u0103 taxa este discriminatorie pentru anumite tipuri de ma\u015fini. – mai […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":426,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[],"tags":[],"class_list":["post-165","post","type-post","status-publish","format-standard","has-post-thumbnail","hentry"],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.folkartradio.ro\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/165","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.folkartradio.ro\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.folkartradio.ro\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.folkartradio.ro\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.folkartradio.ro\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=165"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/www.folkartradio.ro\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/165\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.folkartradio.ro\/wp-json\/wp\/v2\/media\/426"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.folkartradio.ro\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=165"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.folkartradio.ro\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=165"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.folkartradio.ro\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=165"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}<\/h3>\n
Istoria celor cinci ani de tax\u0103 auto, detaliat\u0103<\/span><\/strong><\/p>\n
Tot de la acea dat\u0103 au fost exceptate de la plata taxei automobilele noi Euro 4 \u015fi motor de sub 2.000 cmc.<\/p>\n